مقاله بررسی تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان ابتدايي

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقاله بررسي تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان ابتدايي در 21 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان


صفحه

الف- بخش اول :

1- صفحه عنوان و فهرست

2- پيشگفتار

ب – بخش دوم :

فصل اول: مبادي تحقيق

- مقدمه

1- عنوان تحقيق

2- تعريف و تحديد موضوع تحقيق

3- تعريف مسئله مورد پژوهش

4- هدف تحقيق

5- ضرورت و اهميت تحقيق

6- فرضيه ها

7- محدوديتها و مشكلات تحقيق

8- تعريف اصطلاحات و واژه ها

فصل دوم: زمينه و پيشينه تحقيقات انجام شده

فصل سوم:

1- بيان روش تحقيق

2- تعيين جامعه آماري و روش نمونه گيري

3- توصيف ابزارها و وسايل جمع آوري داده ها

4- روش آماري

5- بررسي فرضيه هاي الف و ب

فصل چهارم : خلاصه و نتيجه گيري

1- يافته هاي اصلي و نتيجه گيريها

2- پيشنهادات

الف – پيشنهادات عملي

ب – پيشنهاد به محققان بعدي

بخش سوم :

1- فهرست منابع

2- خلاصه تحقيق


مقدمه

در عصر حاضر هر روز ما شاهد تغيير و تحولاتي در سطح جهان هستيم كه اين تغييرات بر روي افراد آن جامعه اثر مي گذارد.

افراد مي خواهند به نوعي، از تغيير و تحول جهان خود آگاه شوند كه در اين راستا رسانه‌هاي گروهي مي توانند به ما كمك بنمايند و از طريق اين رسانه ها بسياري از اطلاعات را بدست آوريم يكي از اين دسته رسانه ها تلويزيون ميباشد كه هر روز بيشتر و بيشتر جاي خود را در ميان باز كرده است. كمتر خانه اي را شاهد هستيم كه در آن تلويزيون نباشد و افراد خانواده از برنامه هاي آن استفاده نكنند.

در ميان بييندگان و تماشاكنندگان تلويزيون فرزندان خانواده بيننده پر و پا قرص تلويزيون هستند تلويزيون مي تواند اثرات بسياري را بر روي دانش آموزان بگذارد كه در بين دختران و پسران و همچنين سنين مختلف متفاوت است. اما چگونگي استفاده از اين رسانه و كيفيت برنامه هاي تلويزيون مي تواند موضوع مهمي باشد مسئولين سينما نيز در نظر دارند با بالا بردن كيفيت برنامه هاي خود اطلاعات مفيد و مناسبي در گروههاي سني مختلف بر جاي بگذارند، اما گاه با زياده روي در تماشاي اين وسيله و استفاده نامطلوب، آثار منفي را بر جاي مي‌گذارد اين آثار ميتواند دانش آموزان را از انجام تكليف و يا به موقع خوابيدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقيت حاصل كنند.

در اين تحقيق كه كنكاشي است پيرامون «تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدايي سعي شده است واقعيات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصي مورد مداقه قرار گيرد.

بايد اذعان نمود كه كار مذكور خالي از اشكال نخواهد بود ولي حداقل توجهي است به اين موضوع كه ميتوان مسائل را با برخورد علمي و پژوهشي مورد بررسي قرار داد.


1- عنوان تحقيق

« تأثير تماشاي تلويزيون بر كيفيت تحصيلي دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائي پسرانه و دخترانه ناحيه 2 يزد.»

2- تعريف و تحديد موضوع تحقيق

نظر به اينكه تلويزيون يك رسانه گروهي است كه اكثر مردم كشور ما و بخصوص كودكان از آن استفاده مي كنند لذا بر آن شديم تا تأثيراتي كه اين رسانه مهم در كيفيت تحصيلي دانش آموزان دارد، در كلاسهاي چهارم و پنجم ابتدايي ناحيه 2 يزد (دخترانه و پسرانه) بررسي كنيم.

3- تعريف مسئله مورد پژوهش

تلويزيون به عنوان يكي از وسايلي است كه تا به حال توانسته تعداد زيادي از افراد را به خود جلب نمايد و اثرات مثبتي بر جاي بگذارد اما به نظر مي رسد در كنار آن مشكلاتي را هم ايجاد نموده است از قبيل (انجام دادن تكاليف در حين تماشاي تلويزيون – تماشاي مداوم تلويزيون - كم تحركي – دير خوابيدن) پس برآنيم تا اين مسئله بررسي شود.

1- برنامه زماني دانش آموزان را به گونه اي تنظيم نمود كه حتي المقدور ساعات اختصاص يافته مثل برنامة كودكان را تماشا كنند و بقية ساعات را به كارهاي ديگر خود بپردازند.

2- اين تحقيق ميتواند موجب كنجكاوي و روحية جستجوگري و اجتماعي دانش آموزان را تقويت كند.

3- از طريق اين تحقيق مي توان به آنها فهماند كه بسياري از اطلاعات را ميتوان از طريق تلويزيون كسب كرد.

5- هدف تحقيق

1- عادت دادن و ملزم كردن دانش آموزان به ديدن برنامه هاي مخصوص خود

2- بررسي و اثر برنامه هاي تلويزيون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان

3- بررسي و اثر برنامه هاي تلويزيون در پايين آوردن سطح آموزش دانش آموزان

4- پرورش روحية كنجكاوي و اجتماعي در دانش آموزان.

5- بررسي مسائل و مشكلات دانش آموزان كه در اثر تماشاي مداوم تلويزيون ايجاد شده است از قبيل (كم تحركي – دير خوابيدن – بي دقتي در تكاليف)

6- فرضيه ها

الف – تماشاي تلويزيون باعث افزايش معلومات دانش آموزان ميشود.

ب – تماشاي تلويزيون باعث حس كنجكاوي مي‌شود.

ج – تماشاي تلويزيون باعث پيشرفت در زبان آموزي و گنجينة لغات دانش آموزان مي‌شود.

د- در صورتيكه دانش آموزان مدت زمان خاصي را به تماشاي تلويزيون بگذرانند ميتواند اثر مثبت داشته باشد.

هـ – اگر دانش آموزان برنامة خاصي را انتخاب كنند ميتواند مثمرثمر باشد.

و- تنوع و جذابيت برنامه هاي تلويزيون باعث مي گردد تا دانش آموزان درس را در درجة دوم اهميت قرار دهند.

ز – تماشاي مداوم تلويزيون باعث كم توجهي و كم دقتي در تكاليف دانش آموزان مي‌شود.

ح – تماشاي مداوم تلويزيون باعث خستگي و كم تحركي و در نتيجه تأثيرات منفي در يادگيري مي‌شود.

ط – با تماشاي مداوم تلويزيون بهترين موقعيتهاي يادگيري از دست مي‌رود.

7- محدوديتها و مشكلات تحقيق

الف – نداشتن اطلاعات كافي از مسائل آماري

ب- مشكلات مالي

ج – در بعضي از مدارس مديران آن همكاري لازم را نداشته‌اند.

د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مديران و معلمين رضايت چنداني به اينكه دانش آموز وقت صرف پركردن به سؤالات پاسخنامه كنند نداشتند و دانش آموزان در تكميل پرسشنامه صداقت .

2- تماشاي مداوم تلويزيون تا حدي وقت خواب و ساعت به رختخواب رفتن آنها را تغيير داده و مي تواند موجب خستگي هاي بعدي در كلاس و در نتيجه يادگيري دانش آموزان شود.

3- دانش آموزان كه به دلايل مختلف شوق و رغبت كافي براي پيگيري درس در منزل ندارند و نمي خواهند يا نمي توانند تكاليف خود را با علاقه انجام دهند به دنبال فرصت‌ها و بهانه هاي مناسبي هستند تا خود را مشغول دارند آنها از هر وسيله اي كه بتوانند براي سرگرمي و گريز از انجام تكاليف استفاده مي كنند وقتي تلويزيون در اختيار آنها نيست، به بازي هاي مختلف مي پردازند. البته تلويزيون به دليل كشش و جذابيت بيشتر، سرگرمي آنها را فراهم مي نمايد و در نتيجه وقتي كودك يا نوجوان آماده درس خواندن نيست و شور و شوق اين كار را ندارد زودتر به دام تلويزيون مي افتد.

4- دانش آموزان چه دختر و چه پسر دوست ندارند فقط برنامه مخصوص به خود را تماشا كنند و همينطور كه بيان شده بود فقط ديدن برنامه خودشان اطلاعات كافي را به آنها نمي دهد و يا سؤال برانگيز نيست و مي خواهند تمام برنامه هاي تلويزيوني به صورت كامل يا نيمه كامل تماشا كنند كه اين در صورتي مي تواند مؤثر و مفيد باشد كه دانش آموزان ساعت به خصوصي را به تماشاي تلويزيون بپردازند و برنامه زماني خاص را براي خود بعد از مدرسه داشته باشند.

5- دانش آموزان در سنين چهارم و پنجم دبستان (دختر- پسر) تشنه فراگيري مطالب جديد هستند همچنين گنجينه لغات آنها در اين سنين به سرعت گسترده مي شود آنها نه تنها از تلويزيون بلكه از والدين- معلمين و حتي با خواندن كتاب هاي مختلف اطلاعات را به دست مي آورند اگرچه تلويزيون مي تواند در كسب اطلاعات كمك مهمي به آنها كرده اما آنها دوست دارند اطلاعاتي را كه به دست مي آورند و يا سؤالي كه به ذهنشان مي رسد بلافاصله به جواب آن برسند پس معلمين- والدين و اشخاصي كه دانش آموز سريع تر مي تواند به آن دسترسي داشته باشد منبع بهتري مي باشد.

6- وقتي پدر و مادر تلوزيون را به صورت مشكلي در محيط خانواده احساس مي كنند لازم است مسؤليت اصلي و اساسي را تنها خود بر عهده بگيرند و از چارچوب هاي بي‌ثمر پرهيز كنند، پدران و مادران مسؤل محيط رواني و فيزيكي زيست و گذران فرزندان خود هستند و با اينكه تلوزيون تنها بخش كوچكي از اين محيط را به خود اختصاص داده، اما بايد تحت كنترل و نظارت آنها باشد آنها نمي توانند نسبت به وجود تلوزيون در خانه بي اعتنا باشند پس اولاً: بايد بچه ها را مقيد به ديدن آنچه به خود آنها تعلق دارد ساخت و ثانياً: اگر مي توانند برنامه هاي ديگر را نيز مشاهده كنند اين كار بايد با آگاهي و دقت كامل صورت گيرد و نوع و زمان برنامه معلوم باشد بنابراين پدران و مادراني كه وجود تلوزيون را در محيط خانواده ها تابع مقررات و مطابق با مسائل زندگي خود مي دانند به فرزندان خود قبولانده اند كه از اين وسيله تفريحي بايد منطقي، عاقلانه و با توجه به برنامه كلي خانواده استفاده كرد و بهره مند شد (در صورت استفاده بجا مي‌توان طوري از آن استفاده كرد كه نه لطمه اي به درس آنها بزند و برعكس بتوانند حداكثر بهره از آن را ببرند و به عنوان يك راهنما و راهگشا در حل مسائل و سؤالات خود بدانند كه اين ممكن نمي شود مگر با نظارت والدين).

پيشنهادات

الف- پيشنهادات عملي:

1- پدران و مادران در مورد جلوگيري از اثرات نامناسب برنامه هاي تلوزيوني بايد سعي كنند از طرق مختلف احساس محبت و اطمينان خاطر را در فرزندان خود به وجود بياورند و در ضمن به ايشان كمك كنند تا با همسالان خود روابط صميمانه برقرار سازند.

2- اطفال بيشتر به منظور سرگرم شدن و از سنين ده، يازده سالگي به بعد، به خاطر اينكه كنجكاوي هاي خود را در مورد دنياي غريب و ناآشناي بزرگسالان ارضا كنند، تماشاي برنامه هايي را كه در اصل براي آنها نشده دنبال مي كنند، پس بايد به كنجكاوي هاي آنها توجه و در جهت صحيح ارضا شود.

3- براي اينكه بتوان از برنامه هاي تلوزيوني براي فعاليت هاي ابتكاري و فكري استفاده كرد لازم است به عنوان جزئي از يك تشكيلات صحيح و منظم مورد بهره برداري قرار گيرند.
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 1216 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: